Za oknami wiosna, tak więc jest to idealny czas, żeby wreszcie przedstawić finalny efekt gruntownego remontu najstarszego pojazdu posiadanego przez świdnickie MPK. Oczywiście mowa tutaj o autobusie marki Ikarus 280/A o numerze taborowym #42. Pojazd ten ma niezwykle ciekawą historię, którą bez wątpienia warto przypomnieć. W lipcu 1985 roku do Świdnicy zostały dostarczone pierwsze Ikarusy 260.04. Otrzymały one numery taborowe z zakresu #S-752 – #S-756. W swojej niezmienionej formie jeździły po ulicach naszego miasta do 1992 roku, kiedy to z powodu niewystarczających funduszy na zakup taboru „mega” zdecydowano się na przebudowę dwóch wcześniej wybranych krótkich Ikarusów na pojazdy przegubowe. Były to autobusy o numerach taborowych #754 oraz #756. Tak oto nasz tytułowy ex. #756 w październiku 1992 roku został odesłany do Lubelskich Zakładów Napraw Autobusów celem przeprowadzenia remontu głównego wraz z dołożeniem przyczepy. Niespełna cztery miesiące później, na podstawie aktu przekazania nr 5/93 z remontu generalnego odebrano świdnickiego Ikarusa, z tym że był to już model 280.26. Miało to miejsce 16. lutego 1993 roku. Jako autobus przegubowy, #756 kursował po ulicach Świdnicy aż do lipca 1998 roku, kiedy to został przekwalifikowany na pogotowie techniczne. Przyczepa z tego wozu została zezłomowana, a tył zaślepiono blachą oraz dwoma skrzydłami drzwi od Jelcza M-11. W taki sposób powstał model 280/A. Warto również dodać, że wraz z wykreśleniem tego pojazdu ze stanu autobusów miejskich, stracił on również swój przypisany numer taborowy #756. Bez nadanego numeru taborowego, Ikarus ten służył technicznie aż do 2011 roku, kiedy to nadano mu numer #42. A teraz kilka słów na temat ostatniego remontu, otóż wszystko co było w nim oryginalne zostało odpowiednio zabezpieczone i z powrotem zamontowane. Sam nadzorowałem przebieg tego remontu, którego efekt przedstawiam na poniższych fotografiach 😉